dijous, 14 de juny del 2018

Sinònims, antònims i camps semàntics


1. Per a cada un dels mots següents, se’t donen dos sinònims i un antònim. Subratlla l’antònim:

– golut: golafre, desmenjat, voraç
– resistir: cedir, aguantar, suportar
– lleu: pesat, àgil, lleuger
– calma: placidesa, agitació, serenitat

2. A quin camp semàntic pertanyen els grups de mots següents?

– aixella, canell, melic, clatell:
– automòbil, tramvia, metro, avió:
– periquito, gat, hàmster:

3. «Linx Lleuger estava ajagut de bocaterrosa». La paraula ajagut és la forma del participi del verb ajeure’s, que significa ‘estirar-se per descansar’. Aquest verb no l’hem de confondre amb el verb jeure, que, sense el prefix a-, té un significat lleugerament diferent: ‘estar una persona o un animal estès a terra, en un llit…’ Aquest és el cas d’alguns verbs en què la presència o l’absència del prefix a-provoca canvis de significat.
Completa les frases següents amb els verbs adequats que les encapçalen:

a) Baixar (anar de dalt a baix) / abaixar (descendir a un nivell més baix):

Va __________ del quart pis al carrer. Com que feia fresca, es va  __________les mànigues de la camisa.

b) Dormir (reposar completament) / Adormir-se (començar a dormir):

Estava neguitós i no em vaig poder_____________ . Aquesta nit no he pogut _____________ gens.

c) Nomenar (designar algú per a un càrrec) / anomenar-se (dir-se, tenir tal nom):

A l’Ernest l’han  ________________director de la fàbrica. La fàbrica ________________ Ikarpell.

d) Pujar (anar de baix a dalt) / apujar (ascendir a un nivell més alt):

Hem de  ___________al quart vagó del tren Euromed. S’han ____________________ les tarifes del transport públic.

e) Semblar (tenir l’aspecte) / assemblar-se (tenir semblança dues o més coses o persones):

Hi ha bessons que_________________  molt físicament. Aquest edifici  _______________molt antic.


4. Amb l’ajut d’un diccionari de sinònims, substitueix les paraules destacades en cursiva, escrivint unes altres d’equivalents.



a) Ja he enllestit la feina.
Ja he _____________ la feina.

b) Atanseu-vos més.
________________ més.

c) És un noi molt trempat.
És un noi molt ___________ .

d) No goso presentar-m’hi.
No___________  presentar-m’hi.

e) El globus s’ha elevat.
El globus s’ha _____________ .

f) La vaca s’ha desfermat.
La vaca s’ha_______________  .

g) La fàbrica s’ha ensorrat.
La fàbrica s’ha __________________ .

h) Avui estic molt atrafegat.
Avui estic molt ________________ .



5. Amb l’ajut d’un diccionari, busca un antònim de les paraules destacades en cursiva.



a) Ho té tot endreçat.
Ho té tot  ____________.

b) Té moltes qualitats.
Té moltes ______________ .

c) És constant.
És ________________ .

d) S’ha allunyat.
S’ha _______________ .
e) Ha reeixit en el seu intent.
Ha _____________ en el seu intent.

f) Ho han fet a posta.
Ho han fet _______________ .

g) En Giralt s’ha aprimat molt.
En Giralt s’ha ________________ molt.

h) És una decisió assenyada.
És una decisió______________  .



6. Escriu paraules relacionades amb els camps semàntics següents:

Final del formulario
PARENTESC FAMILIAR
BARCA
CASA
FAUNA





















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

El text retòric

L’objectiu del text retòric és molt ampli: convèncer i persuadir, delectar o causar plaer, commoure, entretenir. Aquesta ...